Ezzel kellene kezdeni: „feltéve, hogy lesznek szabad
választások, de a mostani állás szerint nem lesznek” – Vörös Imre volt
alkotmánybíró korábban azzal a véleményével kavart vitát, amely szerint a
következő Országgyűlés minden olyan törvényt megsemmisíthet, amely az
államcsínyt szolgálta, így az Alaptörvényt is. Most, az Alaptörvény
negyedik módosítása után azt mondja: a jog lehetőségei kimerültek,
Magyarországnak már nincs alkotmánya, nincs jogállam és nincs
jogbiztonság sem. Súlyos szavak következnek, és nem csak a tételes jogi
érvelés miatt.
– Négy hónapja adott interjút
lapunknak, és már akkor eltemettük a jogállamot. Azóta elfogadták a
gránitszilárdságú Alaptörvény negyedik módosítását…
–
…amely további aggályokra ad okot. Tény, hogy az Alkotmánybíróság
mozgásterét alaposan leszűkítik, de az engem sokkal jobban aggaszt, hogy
ezzel a polgárok jogérvényesítési lehetőségét csorbítják. Nem csak az
intézmények hatásköréért aggódom, hanem mindnyájunkért: az április
elsején hatályba lépő módosítások a mi jogbiztonságukat rontják. A másik
problémám az, hogy a módosítások gyakorlatilag ellehetetlenítik az
alkotmánybíráskodást, mert azoknak éppen az alapvető jogokra vonatkozó
része az Alaptörvény eredeti rendelkezéseivel ellentétes. A belső
ellentmondások miatt az alaptörvény maga válik alkalmazhatatlanná.
– Ezt kifejtené?
–
A negyedik módosítás előtti szöveg megfelelt a nemzetközi
egyezményeknek, az uniós jognak, most viszont olyan helyzet áll elő,
amikor ezeket a deklarációkat „lenullázzák” az ezekkel ellentétes
módosítások. Az alkotmánybíráskodás értelmét veszti, ugyanis az az
álláspont is védhető, hogy a szóban forgó alapjog a módosítás előtti
tartalmában létezik, meg az is, hogy a módosítás miatt nem. Ha egy
alaptörvényen belül ezt nem lehet eldönteni, akkor lehetetlenné válik az
alkotmánybíráskodás, és adódik a kérdés: hol van az alapvető jogok
védelme? Mindezzel semmivé válik a polgárok jogérvényesítési lehetősége.
– Nem túlzás ez?
–
Nem. Például az, hogy az Országos Bírói Hivatal elnöke kijelölheti az
eljáró bíróságot, ellentmond az Alaptörvény meglévő, XXVIII. cikkének,
amely alapjogként szögezi le a törvény által megállapított bíróhoz való
jogot. Utóbbi megfelel minden alapjogi egyezménynek, az uniós jognak.
Jön azonban a módosítás, ami ezt lenullázza: ez az alapjog addig
érvényes, amíg az OBH elnöke éppen mást nem gondol, és a törvény által
előírttól eltérő bíróságot jelöl ki. Most akkor van alapvető jogom a
törvényes bírósághoz, vagy nincs? Az Alaptörvény alapján ezt nem lehet
megválaszolni.
– Vannak más ellentmondások is?
–
Egy sor. Például a hajléktalanok szabálysértési bírsággal sújtásának
kérdése. A korábbi alkotmányban a szociális biztonsághoz való jog
alapvető jog volt. Annak idején alkotmánybíróként több határozatot is
referáltam ennek alapján – például ha az államnak kötelessége a
megfelelő mennyiségű és minőségű szállás biztosítása, akkor az
alkotmányellenes, ha konténerekbe akarják dugni a hajléktalanokat.
Ráadásul ha van az államnak ilyen alkotmányos kötelessége, ez esetben
számon kérhető a hajléktalanon is, hogy miért vizel közterületen. Ha az
Alaptörvényben nincs benne a szociális biztonsághoz való jog – márpedig
nincs benne, pedig ez vonatkozik a nyugdíjra, a társadalombiztosításra, s
a többire – akkor mindez már nem alapvető jog, hanem állami kegy,
vagyis bizonytalan, mint a kutya vacsorája.
– De „törekednek rá”- így fogalmaz az Alaptörvény.
–
A törekvés lényegesen különbözik attól, ha mindez „az állam
kötelessége”. Újabb feloldhatatlan ellentmondás: az állam szerintem nem
bírságolhatja meg azt, aki nem tud abba a hajlékba bemenni, amelyet az
állam nem köteles az Alaptörvény erejénél fogva biztosítani neki. Ezen a
világ legjobb alkotmánybírósága sem tudna eligazodni. De folytathatnám…
– Hát folytassa…
–
…az egyházak ügye: az Országgyűlés dönti el, mely felekezeteket ismeri
el egyházként. A VII. cikk első bekezdésében szerepel a lelkiismereti és
vallásszabadság deklarálása, de a módosítás szerint az egyházakat az
Országgyűlés ismeri el, feltéve, hogy ezek az elismerhető egyházak az
állammal együttműködnek, továbbá feltételként szabja a huzamosabb idejű
működést és a társadalmi támogatottságot – ezt mi alapján döntik majd el
a politikusok, képviselők? Most akkor van vagy nincs lelkiismereti és
vallásszabadság? Mert ezzel mindkét lehetőséget „biztosítja” az
Alaptörvény. De beszélhetünk a választásokról is.
– Beszéljünk!
–
Az Alaptörvény IX. cikke foglalkozik a véleménynyilvánítás
szabadságával. A választójoghoz ez a kérdés úgy kapcsolódik, hogy a
negyedik módosítás szerint a választási hirdetéseket egy évvel a
választások előtt is ismeretlen feltételekkel csak a közszolgálati
médiában lehet közölni, és egyébként is sarkalatos törvény korlátozhatja
a hirdetések közzétételét. Az Európai Emberi Jogi Egyezmény is
tartalmazza a véleménynyilvánítás szabadságát, onnan vettük mi is át
’89-ben. A Strasbourgi Emberi Jogi Bíróság a reklámot is a
véleménynyilvánítás szabadsága körébe vonja; ahol a reklámot
korlátozzák, annak indokoltságát, szükségességét, arányosságát azon az
alapon mérik le, hogy az nem sérti-e a véleménynyilvánítás szabadságát.
Még a gazdasági reklám is ide tartozik tehát, mint alapvető jog, de a
választásoknál azért nem mosóporról van szó. Az ellentmondás
nyilvánvaló: a módosítás éppen a választások vonatkozásában lenullázza a
véleménynyilvánítási szabadság alapjogát, amelyet pedig a IX. cikk
rögzít.
– Ezzel még nincs vége?
–
Vegyük a „röghöz kötés” kérdését: a felsőfokú oktatásban való részvétel
állami támogatása van kötve meghatározott magyarországi munkavégzéshez.
Ez uniós jogot sért: a személyek, a munkaerő szabad áramlását. Mivel az
Alaptörvénybe az uniós csatlakozást úgy iktattuk be, hogy nemzetközi
szerződés alapján együttműködünk az európai integrációban, az EU-ról
szóló szerződésben pedig benne van a munkaerő szabad áramlása – ezt ab
ovo sérti. Továbbá ellentétes az Alaptörvénynek a munka és a foglalkozás
szabad megválasztásához fűződő jogot kimondó XII. cikk első
bekezdésével, amely szerint van ilyen jog. A módosítással beiktatott
harmadik bekezdés szerint nincs.
– Kezdek fáradni…
–
Pedig még nem beszéltem az egyetemi autonómiáról: az Alaptörvény
kimondja a felsőoktatási intézmények önállóságát, ehhez képest a
módosítás után a kormány határozza meg a gazdálkodásukat. A vonatkozó
cikkely első két mondata szerint önállóak, a harmadik szerint nem. Most
akkor van felsőoktatási autonómia, vagy nincs?
– A végére értünk?
–
Nem. Következnek a különadók, amiket akkor vethet ki az állam, ha az
Alkotmánybíróság, vagy más bíróság – a strasbourgi emberi jogi, vagy az
Európai Unió Bírósága – olyan ítéletet hoz, amiből az államnak
kötelezettségszegése miatt fizetési kötelezettsége fakad. Például ha
figyelmen kívül hagyják az uniós joghoz értő szakemberek véleményét a
telekommunikációs adóról, amely egyértelműen sérti az uniós
irányelveket, és ezért borítékolhatóan kamatostul kell mindent
visszafizetni a cégeknek. A probléma az, hogy ez a pótlólagos
adókivetési lehetőség sérti az Alaptörvény közteherviseléről szóló XXX.
cikkelyét: eszerint a teherbíró képességének megfelelően mindenki
hozzájárul a közös szükségletek fedezéséhez. Szó nincs arról, hogy ha
valaki a kormányzatban rossz döntéseket hoz, akkor ezért senki nem
vállalja a felelősséget, hanem áthárítják az ebből fakadó költségeket
azokra, akiknek mindehhez az égvilágon semmi közük nincs: a polgárokra.
Ez nem közteherviselés, ez útonállás.
– Tényleg nincs könnyű helyzetben az Alkotmánybíróság.
–
Már csak azért sem, mert az Alaptörvény szerint az Alkotmánybíróság
csak az Alaptörvényt alkalmazza, és semmi mást; a módosítás szerint nem
hivatkozhat a korábbi határozataira, gyakorlatára sem, miközben az
Alaptörvényben magában vannak az említett feloldhatatlan ellentmondások.
Olyan szinten korlátozzák a testület működését, hogy éppen csak arra
nem kell még engedélyt kérni a bíráknak, hogy kimehessenek a mosdóba. A
módosítással előírt kötelező nyilvános meghallgatások ügye egyenesen
nonszensz. Ha jön egy beadvány, akkor az Alkotmánybíróság mindig
megkérdezi a törvény kezdeményezőjét, hogy ezt miért tetszett csinálni,
mi igazolja, hogy a jog eszközeivel belenyúlt a polgárok életébe? A
jogalkotó meg leírja. Az Alkotmánybíróság ezt összeveti az
Alaptörvénnyel, és ha talál olyan indokot a hivatkozásokban, amit az
Alaptörvény legitimál, akkor azt mondja, hogy ez alkotmányos. Ha nem
talál, akkor azt mondja, hogy ez alkotmányellenes. A rendkívül érzékeny,
apróságokra is kiterjedő menetközbeni alkotmánybírósági mérlegelést,
gondolkodási folyamatot annak alakulása közben akarják kivinni a
nyilvánosság elé, előírva, hogy a jogalkotót a teljes ülésen nyilvánosan
meg kell hallgatni. Ezzel gyakorlatilag megnyílik a nyomásgyakorlás
lehetősége az Alkotmánybíróságra: már a meghallgatás után bárki,
beleértve természetesen a törvény kezdeményezőjét is, kommentálhatja az
Alkotmánybíróság eljárását – azelőtt, hogy a döntés megszületett volna.
Ez az Alkotmánybíróság függetlenségét veszélyezteti.
– A felsorolt ellentmondásokat hogyan oldhatják fel a bírák?
–
Sehogy. A véletlenen fog múlni, hogy éppen melyik szabály, melyik
értelmezés kap többséget, mert csak az egymást kizáró opciók között
lehet választani. Attól függően van csak alapvető jogom, hogy a bírák
közül éppen ki beteg, vagy ki van hivatalos elfoglaltság miatt távol.
Gyakorlatilag teljes a jogbizonytalanság. Nincs jogbiztonság, és nincs
jogállam sem. Teljes biztonsággal mondhatom: a negyedik módosítással az
Alaptörvény az alkotmány funkcióját nem tudja ellátni, a szöveg megszűnt
alkotmány lenni, Magyarországnak már nincs alkotmánya. Alapvető jogok
feltétlen garantálása nélkül egy alkotmány nem alkotmány. Az a szöveg,
ami április 1-jén a módosítással hatályba lép, az alkotmánybíráskodásra,
alkotmányossági vizsgálat lefolytatására alkalmatlan.
– A köztársasági elnök mégis aláírta a negyedik módosítást.
–
Egy formális indokra hivatkozott, ami valóban benne van az
Alaptörvényben, de ez az eljárásra vonatkozik; úgy látszik, az elnök úr
nem olvasta el az Alaptörvény többi részét. Az aláírás előtt az
államfőnek meg kell néznie a saját jogállásáról szóló tartalmi
rendelkezéseket, köztük azt is, amely szerint őrködik az államszervezet
demokratikus működése felett, továbbá megvizsgálni, hogy Magyarország a
módosítás után is demokratikus jogállam marad- e, mint ahogy az az
Alaptörvényben szerepel. Csak ha tartalmilag is úgy látja, hogy az
Alaptörvény-módosítás rendben van, akkor következik az aláírás. Erre van
az Alaptörvényben az öt nap, nem arra, hogy a nevét aláírja. Áder János
nem járt el korrektül; egy formai hivatkozás ürügyén „meglógni”,
félrevezetni a polgárokat nem korrekt. Az elnök úr nem látta el az
Alaptörvény szerinti funkcióját, pedig erre esküt tett.
– Ez nem sok jót ígér a jövőre nézve.
–
Egyáltalán nem. Ha az államfő például kap majd egy olyan módosítást,
amellyel az Alaptörvénybe iktatják, hogy a következő választások
2090-ben lesznek, akkor erre is azt mondja, hogy nincs mit tenni, öt
napon belül alá kell írni? Az általa előadott érvelés azt jelenti, hogy
bármikor bármit alá fog írni, ha annak az lesz a címe, hogy „Az
Alaptörvény módosítása”. Ezzel minden lehetségessé válik, a
halálbüntetés visszaállításától a deportálásokig – ez az elnöki eljárás
súlyosan sérti az Alaptörvényt, mert a köztársasági elnöki megbízatást
Magyarország népét félrevezető formális szómágiával alapvető őrködő
funkciójától fosztja meg.
– Mit lehet tenni?
– Semmit. A jog lehetőségei kimerültek.
– Bízhatunk nemzetközi jogorvoslatban?
–
Ezeket a problémákat magunknak kell megoldani. Nem vagyok biztos abban,
hogy a társadalom végigjárta a demokráciának azt az iskoláját, amit
például a németek a fasizmus után – ők is évtizedek után jöttek rá arra,
hogy a bírói függetlenség mennyire fontos. Ha készítene erről egy
felmérést nálunk, az emberek jó része már a kérdés feltevésén is
elcsodálkozna; sokan feltehetően azt mondanák, hogy nekem fontosabb a
kenyér ára, pedig egy demokráciában épp úgy kell a bírói függetlenség,
mint egy falat kenyér. Amíg ez nem változik meg, mondhatnak nekünk
bármit kívülről, Európából, a világból.
– Azért sokan vannak, akik látják, mi folyik itt.
–
Tavaly azt mondtam az egyik akadémikus – nem jogász – ismerősömnek,
hogy ez vagy az a törvény nagyon könnyen előkészíthet egy diktatúrát.
Azt válaszolta, hogy ő nem fél a diktatórikus törvényektől. Értettem,
hogy mire gondol: azok a törvények történetesen az ő szája íze szerinti
diktatúra felé viszik az országot. Az emberek jó része így gondolkodik:
ez nem jogállam, na és?
– A negyedik módosítás mennyiben befolyásolja egy más összetételű Országgyűlés működését?
–
Nagyobb problémának látom, hogy a közéleti szereplők nem beszélnek
arról, hogy nincs biztosítva a szabad és tisztességes választás. Ezt
nyilvánvalóvá kell tenni egy évvel a választások előtt. Minden közéleti
szereplő úgy kampányol, mintha csak a szavazatok számán múlna az ország
további sorsa, hogy kis többség, vagy nagy többség lesz. Ez a polgárok
kapitális félrevezetése. Ezzel kellene kezdeni: „feltéve, hogy lesznek
szabad választások, de a dolgok jelenlegi állása szerint nem lesznek”. A
választási szakértő, meg a jogászprofesszor ehhez kevés, ezt a közéleti
szereplőknek erkölcsi kötelességük tudatosítani.
Nem ellenzéki szószóló az ombudsman
Az
MSZP és az Együtt 2014 – Párbeszéd Magyarországért választási szövetség
is Szabó Mátéhoz, az alapvető jogok biztosához fordult azt kérve: az
ombudsman kezdeményezze az Alkotmánybíróságnál az Alaptörvény negyedik
módosításának megsemmisítését, méghozzá közjogi érvénytelenség miatt.
Bajnai Gordon javasolta azt is, hogy az alapvető jogok biztosa fontolja
meg, hogy az Alkotmánybíróságnál kezdeményezi a támadott rendelkezések
hatálybalépésének felfüggesztését. Lapunk ennek kapcsán megkereste
kérdéseivel Szabó Mátét, aki az alábbi nyilatkozatot juttatta el
szerkesztőségünkbe:
„2012-ben két
ízben fordultam az Alkotmánybírósághoz az Átmeneti Rendelkezésekkel
kapcsolatban. A testület kimondta, hogy az Országgyűlés túllépett az
Alaptörvényben foglalt jogalkotási felhatalmazáson, amikor az
Alaptörvény Átmeneti Rendelkezései közé olyan szabályokat is beiktatott,
amelyek nem átmeneti jellegűek. Az Alkotmánybíróság indoklásában
egyértelművé tette azt is, hogy az Országgyűlést alkotmányozóként is
kötik a jogalkotási, eljárási előírások, az ezek megsértésével hozott
szabályok érvénytelenek. Az Alaptörvény negyedik módosításának
javaslatába mégis beleírtak ilyen kifogásolt rendelkezéseket. Azt kértem
Áder János köztársasági elnök úrtól, hogy ne írja alá a negyedik
módosítást, a többi között például azért sem, mert egyes rendelkezések
olyan szabályozást vezetnek be, amelyek alkotmányossága a hatályos
Alaptörvény alapján is vitatható.
A
köztársasági elnök aláírta a negyedik Alaptörvény-módosítást, de Sólyom
László volt államfő véleményével megegyezően, és alkotmányjogi
szakértőinkkel egyetértve továbbra is úgy látom, hogy ezt nem lett volna
köteles megtenni.
A módosítás
elfogadását követően több olyan beadványt kaptam, amelyben újabb
alkotmánybírósági fellépést kérnek – ezeket jelenleg elemezzük. Azt
azonban vegyük tudomásul, hogy az ombudsmani intézmény közjogi helyzete,
feladatai következtében nem válhat sem a kormány-, sem az ellenzéki
pártok szószólójává, hiszen a polgároké.”
Közös tiltakozás?
Az
Alaptörvény negyedik módosítása elleni fellépés állíthatja egy
színpadra az ellenzéki pártok vezetőit. A héten Bajnai Gordon
személyesen kezdeményezte a demokratikus ellenzéki pártok, vagyis az
Együtt 2014 mellett az MSZP, a Demokratikus Koalíció és az LMP
egyeztetését. Bajnai arra kérte az ellenzéki erőket, hogy egyetlen,
konkrét ügy érdekében függesszék fel versengésüket, tegyék félre
nézetkülönbségeiket és kezdjenek haladéktalanul egyeztetést arról,
hogyan tiltakoznak közösen az Alaptörvény 4. módosítása ellen és hogy
miként védik meg az alkotmányosságot hazánkban. A kezdeményezésre az
MSZP és a DK is pozitívan reagált, az LMP azonban ismét elzárkózott. Úgy
tudjuk, Az Együtt 2014, az MSZP és a DK politikusai jövő hét legelején
technikai egyeztetést tartanak, és arra készülnek, hogy a pártvezetők az
azt követő napokban egy asztalhoz ülhetnek. Információink szerint a
tárgyalás témája lehet egy olyan közös ellenzéki tiltakozó demonstráció
megszervezése is, amelyen közösen szerepelnének a pártok vezetői - úgy,
ahogyan azt vezető értelmiségiek nyílt levélben igényelték március
15-én.
http://www.vasarnapihirek.hu/fokusz/magyarorszagnak_mar_nincs_alkotmanya_interju_voros_imre_volt_alkotmanybiroval
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése