 Döbbenetes cikk. Forrása egy könyv, egy elfeledett kultúráról. Messzemenő következtetéseket lehet levonni belőle. Egy kis ízelítő bevezetésképp a hosszú írás elé./DK
Döbbenetes cikk. Forrása egy könyv, egy elfeledett kultúráról. Messzemenő következtetéseket lehet levonni belőle. Egy kis ízelítő bevezetésképp a hosszú írás elé./DKAz elveszett boldogság nyomában
Ezen írásom legfőbb forrása Jean Liedloff magyarul is megjelent könyve: Az elveszett boldogság nyomában, de ha ezt olvastad, akkor is érdekes lehet. A könyv eredeti címe (a magyar kiadásban az alcímet és a címet felcserélték): A kontinuum elv.
 Az írónő egy venezuelai őslakos törzzsel, a jekánákkal (yequana) 
töltött összesen két és fél évének tapasztalatairól számol be, amelyek 
mélyen átformálták a gondolkodását az emberi természetről. A „kontinuum 
elv” arra utal, hogy egy olyan kultúrában, amelyet nem érintett a Nagy 
Felejtés (az a furcsa jelenség, hogy például az európaiak sokáig úgy 
gondolták, hogy ők, a civilizáció emberei azok, akik igazán embernek 
való, az embernek rendelt életmódot folytatnak, és a mások: a feketék, 
indiánok, és egyéb természeti népek elfajzott emberek, vagy akár nem is 
igazán emberek), egy olyan életmódot találhatunk, amely az ember 
biológiai evolúciójával párhuzamosan alakult ki, és így az eredeti 
emberi igényeinkhez sokkal jobban illeszkedik.
A könyv írónője, Jean, amerikai. Húsz 
éves kora körül, amikor nagymamája, akinél eddig lakott, meghalt, egy 
európai útra indult. Maga se tudta pontosan, hogy mit is keres, és bár 
Párizsban a Dior-nak és a Vogue-nak is modellkedett, ebben nem találta 
meg a hivatását. Végül Firenzében találkozott két férfival, akik 
meghívták egy venezuelai útra, gyémántokat keresni a dzsungelben. Nem a 
gyémántokban, hanem a dzsungel szóban rejlett számára az a varázs, 
amelynek hatására húsz perc alatt összekapkodta a cuccait a hotelből és 
felült a vonatra.
Ezen az úton ismerkedett meg a jekána 
indiánokkal. A kis expedíciós csapatnak volt egy alumínium kenuja, amely
 azonban túl kicsinek bizonyult. Ezt az indián törzsnél elcserélték egy 
hatalmas, egyetlen fatörzsből kifaragott csónakra, amelyben volt, hogy 
egyszerre huszan is utaztak. Két napra rá indultak el a folyóra vinni a 
csónakot, a három gyémántvadász és öt indián. Keserves út volt, 
farönkökön görgetve lassan mozgatni előre a nehéz terhet, miközben a 
köves talajon sokszor megcsúsztak, és gyakran a csónak valakit egy kis 
időre egy perzselő sziklához szorított. Az út negyedénél se jártak még, 
amikor már mindenkinek vérzett a bokája. Részint azért, hogy egy percre 
felszabadulhasson, Jean kikéredzkedett, hogy csináljon egy fényképet a 
jelenetről. A magaslati helyzetéből azonban hirtelen valami egészen 
különöset vett észre. Ott volt a két olasz, akik feszültek és idegesek 
voltak, gyakran káromkodtak, jól láthatóan utálták az egészet. Ezzel 
szemben az indiánok lazák és vidámak voltak, örültek minden egyes kis 
továbbgördítésnek, nevettek, amikor valakit maga alá szorított a csónak,
 és utólag a kiszabadult a leghangosabban a maga megkönnyebbülésén. Úgy 
tűnt, hogy egy nagy játékként fogták fel a „borzalmas munkát”.
Pedig mindenki ugyanazt csinálta, csak a
 fehérek szemében az ilyen körülmények szükségszerűen a szenvedést 
jelentették, és fel se fogták, hogy lenne döntési lehetőségük. Az 
indiánoknak valószínűleg hasonlóan nem jutott volna eszükbe, hogy a 
jelen feladatukat máshogy is felfoghatnák. Jól láthatóan még élvezték is
 a megpróbáltatást, és minden bizonnyal ők nem a közelgő nagy kíntól 
félve töltötték az előző két napjukat.
Jean ezen felismerése után úgy döntött, 
hogy megpróbálja a dolgot „indián módra” felfogni. Maga is meglepődött 
azon, hogy a horzsolásai milyen könnyedén lettek hirtelen egy dühítő 
körülményből egyszerűen azzá, amik valójában voltak: kis sérülések, 
amelyek hamarosan begyógyulnak. Boldogan ismerte fel, hogy milyen 
nagyszerűen működő teste van az embernek, amely magától kijavítja a 
sebeket.
Ekkor döbbent rá először igazán, hogy az
 indiánoktól rengeteget tanulhat. További három út alatt Jean összesen 
két és fél évet töltött a jekánákkal. Eleinte nehezen tudta elhinni, 
hogy ők is egy fajba tartoznak vele, annyira eltért a viselkedésük 
attól, amit ő az emberi természetnek gondolt. Néha azon merengett, hogy 
mikor bukkannak fel a hollywoodi forgatócsoportok a fák mögül, akik egy 
megrendezett filmet készítenek a harmóniában élő „nemes vademberekről”. A
 jekánáknak már a csecsemői és kisgyermekei is máshogy „működtek”, mint 
amit ő normálisnak gondolt. Hol vannak itt az ordító kisbabák, a 
dackorszak, a gyermekkori agresszió, a tinédzser lázadás?
Fokozatosan értette meg a dolgokat, 
amelyek ezeket a hatalmas különbségeket megmagyarázták. Most 
végigvesszük az emberi élet szakaszait, és megvizsgáljuk azokat a 
szemléleteket és módszereket, amelyek a természeti népeknél az 
antropológiai kutatások szerint szinte mindenütt működtek, de a mi 
életmódunkból többnyire kivesztek.
Születés
Az újszülöttekkel való gondoskodás 
ösztöne nagyon régi evolúciós múltunkban gyökerezik. Az újszülöttek 
jellegzetességei: a testhez képest nagyobb fej, a fejhez képest nagyobb 
szemek, az emlősöknél még a fajok közt is képes kiváltani ezt az 
ösztönt. Mi is aranyosnak találunk egy kiskutyát vagy kiscicát, és még 
egy kiskacsát is, de ahogy távolodunk evolúciós rokonainktól, ez a 
vonzalom úgy csökken: egy kis teknősbéka már kevésbé hat meg minket, egy
 légylárva meg már egyáltalán nem. Ugyanezen okból létezhettek olyan 
gyerekek, akiket vadon élő farkasok vagy medvék neveltek fel: a 
gondoskodási ösztön még a vadászösztönnél is erősebb lehet.
Walt Disney a híres rajzfilmfigurái 
megalkotásánál pont ezeket az „aranyossági” jegyeket hangsúlyozta ki, 
amelyek mellett a felnőtt szereplők (Hófehérke, Hamupipőke, a herceg és a
 többiek) gyakran unalmasnak tűnnek. Képzelhetnénk, hogy mekkora 
felháborodás övezte volna Walt bácsi munkáját, ha a felnőtt korhoz illő 
„üzeneteket” hordozó testi jellegzetességeket is ugyanúgy eltúlozta 
volna.
A kiskacsáknál jól ismert az imprinting 
jelensége: a tojásból kikelve az első nagyobb mozgó tárgyhoz 
„rögzülnek”, azt tekintik anyjuknak és követik, mégha az egy ember 
csizmája is. Ez egy olyan rendkívül erős „program”, amely a természetes 
körülmények közt a legtöbb esetben nagyon jól szolgált. Ha nem lenne 
azonnali a követő magatartás kialakulása, a kiskacsák elmászkálnának, és
 elveszhetnének. Az embernél, és más emlősöknél, ahol az újszülötteknek a
 születés után még aktívabb gondozásra van szükségük, egy hasonló 
program az anyákban működik.
Sok kultúrában a nő egyedül szüli meg 
gyermekét. Így evolúciós okokból szükségszerű, hogy egy anya ösztönösen 
kötődjön a hirtelen odapottyant „idegenhez”. A szülés során az anyában 
egy olyan hormonális folyamat zajlik, egy „program”, amely csak a 
szüléskor lép életbe, ami segít a fájdalmait csökkenteni, és annak 
emlékét elhomályosítani. Valamint azonnali kötődést hoz létre az anyában
 a gyermeke iránt. Ennek a kötődésnek azonnalinak kell lennie, mert a 
csecsemőt ekkor egy természetes környezetben nem hagyhatta ott az anya, 
illetve évmilliós evolúciós múltunk alatt nyilvánvalóan kiszelektálódott
 volna az ilyen eset lehetősége. Azonban a kiskacsákéhoz hasonlóan ez a 
program is képes tévútra jutni, amennyiben a környezet az evolúciós 
múltunktól túlságosan eltérő. Amennyiben az anya akár csak öt perc után 
kapja a kezébe az újszülöttet az orvosoktól, az már könnyen lehet, hogy 
túl késő a kötődés zökkenőmentes kialakulásához. Természetes 
környezetben, a teljes evolúciós múltunk során, ha egy anya nem 
érezhette azonnal újszülöttjének meleg testét a sajátján, az csak akkor 
lehetett, ha a gyermek holtan született. Ez lehet, hogy egy olyan erős 
pszicho-biológiai hatással bír, hogy még az újszülött rövid idejű 
elválasztása esetén is beindul a természetes gyászfolyamat, amely egy 
szülés utáni depresszióhoz vezet.
Egy amerikai kutatás szerint az anyák 
20%-ánál nem indul be megfelelően az anyai ösztön, és hetekig vagy 
hónapokig csak kényszerből és kötelességérzetből látják el a 
gyermekeiket. Ebből azonban azt a tanulságot vonták le, hogy ezek 
szerint az anyai ösztön mégse olyan mélyen általános folyamat, ahelyett,
 hogy azon gondolkodtak volna el, hogy talán valamit nagyon elrontunk.
Csecsemők
A
 jekána anyák körülbelül fél éves korukig folyamatosan hordozták a 
csecsemőiket, és velük együtt aludtak. Jean eleinte értetlenül figyelte 
meg, hogy a kisbabáik nem sírnak, egészen puha izomtónusúak és 
nyugodtak. Ez teljesen eltért az általa valaha látott „civilizált” babák
 viselkedésétől, akik bömböltek, és gyakran még miután fel is vették 
őket, megfeszítették a testüket, hátra görbítették a gerincüket, és 
mereven rúgkapáltak.
 Ennek megértéséhez ismét az evolúciós 
múltunkba kell visszanéznünk. A majmok a hátukon hordozzák a 
kicsinyeiket, akik kapaszkodnak az anyjuk szőrébe. Amint az ember két 
lábra állt, és csupasz lett, az anyák a karjukban hordozták 
csecsemőiket. Az emberi agy a születés után még rengeteget alakul, 
fejlődik. Egy kisbabának még nincs időérzéke, lényegében a jelen 
pillanat minden, ami számít. És van egy erős evolúciós programja, hogy 
az anyja mellett van a helye. A legkisebb elválasztás 
is számára már az elveszés érzetét hordozza, és „vészjelzések leadására”
 ösztönzi, mivel természetes környezetben az egyedüli biztonságos hely 
az anya vagy más gondozó mellett lehetett, és a csecsemők ösztönei ennek
 megfelelően alakultak az évmilliók során.
Ennek megértéséhez ismét az evolúciós 
múltunkba kell visszanéznünk. A majmok a hátukon hordozzák a 
kicsinyeiket, akik kapaszkodnak az anyjuk szőrébe. Amint az ember két 
lábra állt, és csupasz lett, az anyák a karjukban hordozták 
csecsemőiket. Az emberi agy a születés után még rengeteget alakul, 
fejlődik. Egy kisbabának még nincs időérzéke, lényegében a jelen 
pillanat minden, ami számít. És van egy erős evolúciós programja, hogy 
az anyja mellett van a helye. A legkisebb elválasztás 
is számára már az elveszés érzetét hordozza, és „vészjelzések leadására”
 ösztönzi, mivel természetes környezetben az egyedüli biztonságos hely 
az anya vagy más gondozó mellett lehetett, és a csecsemők ösztönei ennek
 megfelelően alakultak az évmilliók során.
A jekánáknál Jean nem találkozott 
hasmenéses, de egyébként egészséges babával. Elég fura az elképzelés, 
hogy az evolúció kitermelt volna egyetlen fajt, amely az anyatejet nem 
képes megfelelően megemészteni. Az emésztési problémák egyik fő oka 
minden életkorban a krónikus stressz lehet. Egy másik ilyen jelenség, 
amit Jean a jekánáknál soha nem látott: a büfiztetés. Nálunk szinte 
teljesen elfogadott, hogy egy baba szopás vagy cumizás közben levegőt is
 nyel. Az indiánok babái, anyjuk karjában vagy egy hordozókendőben ülve 
az oldalán, passzív szerepet töltöttek be. Az anya ugyanúgy ment a 
dolgára, részt vett a falu életében, miközben a baba általában csak 
figyelt vagy aludt. Amikor éhes volt, elég volt egyet moccannia és az 
anya megszoptatta. Gyorsan kialakult anya és csecsemője közt egy olyan 
érintéseken alapuló testbeszéd, amellyel a csecsemő az aktuális igényét 
jelezni tudta, és erre az anya azonnal reagált. A baba így mindvégig 
nyugodt lehetett, és nem idegesen, kapkodva táplálkozott.
A babák így az anyjuknak is sokkal 
kisebb stresszt jelentettek, mint „modern kori” társaik. Jean a 
jekanáknak szégyellte bevallani, hogy ahonnan ő jött, a nők gyakran csak
 azután mernek elkezdeni gyermeket nevelni, miután erről távoli férfiak 
könyveit elolvasták. Sok anya fájdalmat érez, ahogy a „szakértők” 
tanácsait megfogadva, az elválasztásra szoktatva, becsukja gyermeke 
szobájának ajtaját, és a baba keserves ordításba kezd. Nyugtatgatja 
magát az elméletekkel, hogy ennek így kell mennie, mindig így megy, és 
hát igazi baja nem lehet a gyereknek, hiszen épp most szoptatta meg és 
pelenkázta újra. Ez csak egy olyan zűrös időszak, amit ki kell bírni. 
Sokhelyütt támogató körök is vannak az „álmatlan, problémás” gyermekek 
szüleinek, ahol beszámolhatnak egymásnak a nehézségeikről és 
megerősítést kaphatnak a „tapasztaltabb” szülőktől, hogy ez bizony így 
megy, de majd elmúlik.
Ösztönös bizalom
A jekánáknál a gyermekek fél éves koruk 
körül kezdtek elkéredzkedni anyjuktól, és mászva felfedezni a 
környezetüket, fokozatosan egyre messzebb merészkedve. Se az anyák, se 
más felnőttek nem figyelték ilyenkor a gyermekeket, tökéletesen 
megbíztak a kicsik ösztönös önfenntartó képességében, de nem is hagyták 
ott a gyermeket, aki így bármikor könnyen visszamehetett anyjához, vagy 
bármilyen probléma esetén rövid felkiáltással jelezhetett. Amikor a 
kisgyerek már járt, az anyák nem terelgették gyermeküket, hanem az erdei
 úton a megfelelő tempóval mentek, hogy a gyermek követni tudhassa őket.
 Ha egy gyermek megbotlott, gyakran szó nélkül felállt, és rövid 
futással hozta be a lemaradását. Felkiáltásra csak akkor volt szüksége, 
ha tényleg segítségre szorult.
Jean eleinte döbbenten figyelte meg, 
hogy ezen „hanyag” felügyelet mellett, számára nagyon veszélyesnek tűnő 
helyzetekben látott kisgyermekeket, és mégis nagyon kevés volt a 
balesetek száma. Egyszer egy kisbabát egy vályogfalépítéshez kiásott 
mély gödör mellett játszadozni. A gödörnek háttal ült, és jobbra-balra 
dülöngélt. A felnőttek közül senki sem szólt rá, vagy rakta arrébb. 
Egyszer egy anyja karjában lévő csecsemőt egy késsel a kezében látott. A
 fémszerszámok új dolgok voltak a törzs életében, csak a modern kori 
cserekereskedelemből jutottak hozzájuk. Mégis, amint korábban is 
engedték, hogy kisgyerekek lángoló végű botokkal játszhassanak, hasonló 
teljes természetességgel megbíztak abban, hogy még egy kisbaba is 
ösztönösen vigyázni tud magára és másokra. Ezen bizalmuk rengeteg 
generáción át fennmaradt, és ebben az esetben is működőnek bizonyult: a 
baba nem vágta meg se magát, se az anyját.
Ismét egy olyan jelenséggel állunk 
szemben, amely a „mi világunkból” szemlélve teljesen hihetetlennek 
tűnhet. És ismét az évmilliós törzsi múltunk szolgáltatja a 
magyarázatot. Az ember ösztönösen szociális lény: születésétől 
fogva a környező emberek elvárásainak megfelelően cselekszik. Amikor 
ezek az akár teljesen kimondatlan elvárások arra vonatkoznak, hogy képes
 vigyázni magára, ez harmóniában működik az önfenntartó ösztönnel. 
Viszont az olyan felszólítások, mint például: „Vigyázz magadra!”, „Gyere
 le onnan, mert el fogsz esni!”, „Azt rakd le, mert megvágod magad!” 
valójában a szülő szándékával ellentétes üzenetet hordozhatnak a gyermek
 számára, aki a mondatok logikai szerkezetét még nem tudja felfogni, 
csak azt, hogy a szülő tőle „azt várja”, hogy balesete lesz. Alakuló 
azonosságtudatába beépül, hogy ő olyan, aki ügyetlen, és állandó külső segítségre szorul.
Jean egyszer beszámolt a jekánáknál 
látott ösztönös bizalomról egy nőismerésének, amikor egy fürdőben 
voltak, ahol a nő folyton követte a kisgyermekét, és gyakran rászólt, 
hogy „oda ne menj, mert elcsúszol”. Egy kísérletet javasolt, hogy 
menjenek el a medence egy másik sarkába, ahonnan a szemük sarkából meg 
tudják figyelni a gyereket, és gyorsan közbe tudnak avatkozni, ha baj 
lenne, de addig engedjék egy kicsit szabadon mozogni. Az anya nem 
könnyen egyezett bele, de végül mégis kipróbálták ezt. A gyermek, 
felszabadulva a folytonos igazgatás alól, de az emberek közelsége miatt 
magát biztonságban érezve, elkezdte bátran felderíteni a környezetét. A 
medencében egy vékony fal választotta el a mély részt a sekélytől. Ezen 
mászva játszadozott, belógatta a lábát a vízbe, és minden látszat 
szerint nyugodtan pancsikolt. Mikor azonban néhány perc múlva a két nő 
visszament, az anyját megpillantva a gyerek hirtelen rémülten kezdett 
kapaszkodni, és felkiáltott: „Anya, anya, segíts!”. Egyetlen pillanat 
alatt visszaváltozott azzá a tehetetlen, ügyetlen gyermekké, amelynek az
 anyja mellett úgy érezhette, hogy lennie kell.
Egy másik alkalommal, amikor Jean 
előadta az „elméletét”, a másik ember egy újságban olvasott esetről 
számolt be neki. Egy családnak egy medence volt a kertjükben, amit 
kerítéssel vettek körül, zárható ajtóval. Meg is mondták a gyermeküknek,
 hogy ez miatta van, hogy ne essen bele a medencébe. Egyszer véletlenül 
nyitva felejtették az ajtót, a gyerek pedig beleesett a vízbe, és 
megfulladt. Ezt az esetet az ismerős annak az illusztrálására hozta fel,
 hogy bármilyen varázslat is játszódott a dzsungelben, az itt nem 
működik: a gyerekek közt valójában sajnos vannak nagyon hülyék, akinek 
hiába magyarázzák el, hogy ne essen bele a vízbe, még akkor is megteszi.
 A történetnek azonban létezik egy másfajta értelmezése is: a gyerek 
tökéletesen megértette, hogy a szülei azt képzelik róla, hogy ő beleesik
 a medencébe. Valamint felfogta, hogy a kerítés ebben őt akadályozza. 
Így amikor az első adandó alkalma volt rá, beleugrott a vízbe.
Ez még csak egyetlen anekdotikus eset, 
de például vannak kutatások az égési sérüléseket szenvedett gyerekekről,
 akik tűzbe nyúltak, vagy a konyhában forró olajat vagy vizet rántottak 
magukra (tehát szokványos körülmények közt történt a baleset, a tűzvész 
nem számít ide). Egy ilyen amerikai kutatás több száz esetet fedett le, 
de ebből mindössze kettő volt, amikor egyik szülő sem volt jelen.
Jó és rossz
A jekánáknál annyira eltér a gyermekek 
és felnőttek viszonya a modern civilizációban lévőhöz képest, hogy 
nehezen illik rá a mi „nevelés” fogalmunk. A felnőttek nem csak a 
babáknak nem gügyögtek, hanem a gyerekekkel való kommunikációjuk is csak
 kis kérésekre és útmutatásokra korlátozódott. Például amikor a 
szobatisztaságra nevelték gyermekeiket, egyértelműen tudatták velük, 
hogy ezt kint kell csinálni, de sose mérgesen. A gyerek így megértette, 
hogy lehetnek olyan cselekedetei, amelyek nemkívánatosak, de sose 
érezhette, hogy ő maga nemkívánatos volna.
A növekvő gyerekek a felnőttek 
beszélgetéseit messze a legtöbb esetben csak csendben hallgatták. Amikor
 mégis volt valami mondanivalójuk, figyeltek rájuk, és komolyan is 
vették. A gyerekeket lényegében nem tanították, csak ők maguk tanultak 
utánzással. Jean látta, amint egy két éves kislány érdeklődve odament a 
nők csoportjához, akik maniókát reszeltek. Kapott egy kis reszelőt, amit
 külön erre a célra készítettek, és egy kisebb maniókagumót. Egy ideig 
utánozta a felnőttek mozdulatait, bár a maniókán nem sok nyomot hagyott.
 Végül megunta, és elment. A nők közül senki se bíztatta a gyereket a 
munkára, és teljesen természetesnek vették a megjelenését és a távozását
 is.
 A
 gyerekek a legtöbb időt más gyerekek közt töltötték, általában a náluk 
kicsivel idősebbeket utánozni próbálva. A fiúk és a lányok is inkább a 
saját nemük társaságát keresték, de soha nem zárták ki egymást a 
játékaikból. A lányok már négy éves koruktól besegítettek a kisbabák 
gondozásába. A fiúk kis íjakat kaptak, kicsi, de hegyes nyílvesszőkkel. 
Gyakran szálltak kenuba csak gyerekek, fiúk és lányok vegyesen, és a 
zubogó vizű folyók trükkjeit gyorsan kitanulták.
A
 gyerekek a legtöbb időt más gyerekek közt töltötték, általában a náluk 
kicsivel idősebbeket utánozni próbálva. A fiúk és a lányok is inkább a 
saját nemük társaságát keresték, de soha nem zárták ki egymást a 
játékaikból. A lányok már négy éves koruktól besegítettek a kisbabák 
gondozásába. A fiúk kis íjakat kaptak, kicsi, de hegyes nyílvesszőkkel. 
Gyakran szálltak kenuba csak gyerekek, fiúk és lányok vegyesen, és a 
zubogó vizű folyók trükkjeit gyorsan kitanulták.
A jekánáknál lényegében teljesen 
hiányzott a jutalmazás és büntetés módszere. Valamint nem volt olyan 
kifejezésük a nyelvükben, hogy „jó gyerek” vagy „rossz gyerek”. Az 
utóbbinak a káros hatásait már láthattuk: amint a gyerek önképébe 
beépül, hogy ő rossz, úgy is viselkedik. Azonban amikor egy gyerek 
megpróbál besegíteni a felnőttek munkájába, vagy önállóan alkot valamit,
 ha ezért külön jutalmat vagy dicséretet kap, vagy a felnőtt mutogatja a
 társainak: „Nézd már, milyen aranyos!”, akkor ez a gyerek számára azt 
az üzenetet tartalmazhatja, hogy a felnőtt meglepődött a cselekedetén. 
Meglepődött, tehát nem ezt várta. Nem ezt várta, tehát az, hogy ő most 
jó gyerek, azt jelenti, hogy egyébként rossz. És így duzzogva vonul el. 
Ez a jelenet megannyi helyen játszódik le épp ebben a pillanatban is, és
 lejátszódik újra és újra, de a felnőttek mindig csak értetlenül 
tekintenek a „dacos” gyerekre, akinek „semmi se jó”.
Érzelemmásolás
Van még egy emberi tulajdonság, amely 
már a kisgyermekeket is segíti az ösztönös beilleszkedésben, amennyiben 
nem túl zavaros üzeneteket kapnak a környezetüktől. Ez az érzelmek 
lemásolásának képessége. Egy gyermek az anyja mellett már egész kis 
korában elkezdi tanulni, hogy melyek azok a körülmények, amelyeknek 
örülni, vagy amelyektől éppen félni kell.
Egy nő a II. Világháborúban eldöntötte, 
hogy a kisgyermeke miatt nem engedheti meg magának, hogy pánikot 
mutasson, minden körülmény között meg kell próbálnia megőriznie a 
nyugalmát. Később a bombázásra a gyerek lelkesen emlékezett vissza, hogy
 látott egy repülő fát. Még a bombák robaja sem ijesztette meg a 
gyereket a nyugodt anyja mellett.
A dzsungelben a csecsemők hasonlóan 
tanulják meg az anyjuk mellett, hogy az eső, vihar és villámlás 
természetes jelenségek. Valamint a zsákmányállatok és nagytestű 
ragadozók hangjait is olyan távolságból felismerik, ami egy idegennek 
nem tűnne fel, mert benne nem alakult ki az érzékenység az adott 
hangokra.
Korábban láthattuk, hogy minden ember 
egy ösztönös szocialitással születik, és egy természetes késztetéssel, 
hogy tanuljon a környező emberektől. Ezen tanulás azonban nem csak a 
cselekvések utánzásában nyilvánul meg, hanem a különböző körülmények 
értelmi és érzelmi felfogási módjainak lemásolásában is. A csónakcipelés
 története egy példa volt arra, hogy egyazon körülményt különböző 
„beállítottságú” emberek máshogy foghatnak fel, a bombázásos sztori 
szintúgy.
Egy kisgyermek, akinek még kevés saját 
élettapasztalata van, egy olyan felnőtt társaságában érzi jól magát, aki
 határozottan tudja, hogy mi a jó neki is, így ezt a határozottság- és 
biztonságérzetet könnyen átveheti. Azonban, amikor egy szülő a két-három
 éves gyermeke kedvében próbálva járni, akárcsak olyan egyszerű kérdést 
tesz fel, hogy „Mit szeretnél enni?”, egyfajta rövidzárlat keletkezik. A
 gyermek kérdően néz a szülőre, hogy megtudja, mi a jó neki, de a 
határozottság helyett szintén csak kérdő tekintetet lát. A 
bizonyosságérzet hiányában elkezd mindenre „nem”-mel válaszolni, és 
ahogy nő a bizonytalanság a szülőben is, egyre hangosabban.
Az érzelmek felismerésének, és 
lemásolásának képessége a jekánáknál még felnőtt korban is egészen 
érzékeny maradt. Ez egy olyan szintű empatikus kapcsolatot teremt, ami 
számunkra szinte teljesen idegen. Jean egy története ezt jól 
illusztrálja.
A jekánáknál kisebb orvosi tevékenységet
 is ellátott, voltak kötszerei. Ritkán kellett elővennie ezeket, de néha
 történtek balesetek. Egyszer egy fiú ment hozzá, egy csúnya sebbel a 
hasán. Jean kérdezte, hogy mi történt, és a fiú teljes nyugalommal 
mondta, hogy nyílvessző. Jean visszakérdezett: „A tiéd?”, és a fiú 
ugyanilyen nyugalommal válaszolt: „Katawehu”, megnevezve a bátyját. 
Miközben ellátta a sebet, megjelentek a fiú társai, akikkel korábban a 
folyó mellett íjászatot gyakoroltak. Az idősebb testvéren nyoma se 
látszott a bűntudatnak, ugyanúgy, ahogy a sebesült fiú se mutatott 
szemernyi neheztelést se. Mindkettőjük számára teljesen természetes 
volt, hogy nem akarnának ártani egymásnak, így a sérülés csak egy 
szimpla baleset, ami miatt senki se lehet hibás. Közben a fiúk anyja is 
megérkezett, és érdeklődve kérdezte Jeantől, hogy mi történt. Jean 
elmondta neki, hogy az idősebb fia egy nyilat lőtt az öccsébe. A nő 
halkan és nyugodtan csak ennyit kérdezett: „Tényleg?”. Miután Jean a 
sebet bekötözte, a sérült fiú vidáman ment vissza játszani társai közé.
Egy zárt közösségben, ahol az érzelmek 
természetes másolása nagyon erős, mindenki közös érdeke, hogy ne legyen 
magányos vagy szomorú ember. Ezért létezik például a jekánáknál az a 
gyakorlat, hogy még a középkorú felnőtt embereket is, akiknek meghalnak a
 szülei, idősebb rokonai örökbe fogadják. Azonban nem létezik olyan 
fogalmuk, hogy „az én gyerekem”, sőt, emberek közti semmilyen tulajdon 
kapcsolat nincs a nyelvükben. Nincsenek tabuik arra vonatkozóan, hogy 
bárki ne foglalkozhatna „más gyerekével”.
Mindenki „önmagáé”, de emellett az egész
 törzshöz tartozó. Az ösztönös szocialitásban való bizalmat megtartva, 
nem szorulnak egymás kényszerítésére. Ha bárki bármikor úgy dönt, hogy 
egy adott tevékenységben épp nem kíván részt venni, a legkisebb 
szemrehányást se kapja. Elfogadják, hogy ő tudja a legjobban, hogy épp 
most miért nincs kedve vagy ereje. És a bizalmuk újra és újra 
megalapozottnak bizonyul, ahogy az illető később örömmel és lelkesen 
csatlakozik újra a csapat munkájához.
Jean egyszer látta, amint egy férfi 
egyedül felment egy közeli dombra, és fél órán keresztül vert egy dobot 
és hangosan énekelt. Ez egyáltalán nem volt megszokott dolog, mégse 
vonta senki kérdőre. Talán az illető a feszültségét vagy gyászát vezette
 le így, hogy kiélte hangoskodási impulzusát. A többiek meg nem törődtek
 azzal, hogy egy másik embernek „lelki segítséget nyújtsanak”, ugyanúgy,
 ahogy a megbotlott kisgyereket se segítették fel, hacsak nem kérte. 
Ezzel mindenki, minden életkorban megtarthatta a saját erejében való 
bizalmát is.
A megszokott keresése
A természeti népek kultúráinak gyakran 
sok száz generáción is átívelő viszonylagos stabilitását az is 
garantálta, hogy mi emberek, minden kísérletező és felfedező kedvünk 
ellenére is, többnyire a megszokott érzéseket és körülményeket keressük 
magunknak.
Jean szemtanúja volt annak, ahogy egy 
indián férfi feltalálta a járókát. Egy egész délelőtt dolgozott rajta, 
és mikor elkészült vele, büszkén belerakta egyéves kisfiát. A baba 
mászott egy kicsit az egyik falig, aztán vissza, majd mikor rádöbbent, 
hogy be van zárva, bömbölni kezdett. Náluk ez a hang nem volt a 
„szokásos háttérzaj” része, így az apa azonnal megértette az üzenetet. 
Kivette a fiát, és azonnal nekiállt lebontani az alkotását, ami így még 
tüzifának se lett jó, mivel nedves ágakat használt.
A mi kultúránkban azonban a megszokott 
keresése gyakran odáig vezet, hogy a szokatlan boldogság ijesztőbb, mint
 a megszokott nyomor. A boldogság és a „helyénvalóság” érzése többé már 
nem a természetes állapotunk, hanem egy egyre megfoghatatlanabb cél. 
Amint a csecsemő a szobájában sír anyja után, és a gyermek nem kapja meg
 a bizonyosságérzetet saját maga jóságáról, felnőve egy vágyakozás marad
 benne egy a jövőben talán elérhető „helyesség” után, ami azonban a 
jelenben sosincs meg.
Feldmár András pszichológus leír egy 
esetet, amikor egy családban egy fiú és egy lánygyermek nevelkedett. A 
szülők gazdagok voltak, és magas pozíciókban dolgoztak, és a 
gyermekeiktől is a feltétel nélküli szófogadást követelték meg. A fiú, 
apját követve vállalatigazgató lett, a lány bolondokházába került. 
Mindketten azt tanulták, azt látták egész életük során, hogy csak 
kétféle ember van: akit kötélen rángatnak, és aki a köteleket mozgatja. 
Mindkét ifjú logikus választ adott erre a helyzetre: a fiú úgy döntött, 
hogy ha ebből áll az élet, akkor ő lesz, aki mozgat; a lány pedig, mivel
 ugyanerre nem látott módot, úgy döntött (mégha ez tudattalan döntés is 
volt), hogy ő inkább elvágja a köteleket és összeesik, csak hogy őt ne 
rángassák.
Egy másik példa: vannak olyan nők, akik 
hivatásos dominák. Pénzért kikötözik, megalázzák, elverik férfi 
ügyfeleiket, akik messze a legtöbb esetben magas beosztású emberek. A 
férfiak nem szexért fizetnek, mert azt nála nem is kaphatnak, és ez 
összeférhetetlen is: egy olyan behódolás lenne a nő részéről, ahol a 
férfi van hatalmon. Ezek a férfiak valószínűleg pusztán egy olyan 
gyermekkorukban megszokott érzést keresnek, hogy egy nő megalázza őket 
és uralkodik rajtuk, amit nyilvános életükben, főnöki pozíciójukban, és 
„jó családapaként” nem kaphatnak meg.
Sok híres zenészt, színészt ismerhetünk,
 akik öngyilkosok lettek. Kérdően nézhetnénk ezekre az esetekre: miért 
dobták el az életük, mikor ők „mindent megkaphattak”? A válasz talán 
abban rejlik, hogy túl gyorsan kapták meg ezt a „mindent”. A legtöbb 
ember fenntarthatja magában a reményt, hogy majd egy új kocsi, új ház, 
új munkahely, új szerelem által majd elégedettséget szerez, közelebb jut
 a helyénvalóság és elfogadottság érzéséhez. Amikor végül eléri a 
vágyott célt, de a „megváltás pillanata” elmarad, könnyen visszalép 
megszokott életmenetébe, választ magának egy új boldogság-ígéretet 
kultúránk étlapjáról, és várja, hogy megkapja a „rendelését”, újra és 
újra reménykedve abban, hogy ezúttal talán sikerült ráböknie „az 
igazira”. Ha valaki hirtelen olyan helyzetbe kerül, hogy ezeket a 
rendeléseit túl gyorsan megkapja, ez a ciklus nagyon felgyorsulhat. Újra
 és újra választ, egyre kétségbeesettebben, mert leginkább csak 
csalódásokat kap. Egyre nehezebben tudja fenntartani magában a reményt, 
hogy az áhított „igazi étel” egyáltalán szerepel az étlapon. És mivel a 
kultúránk étlapját összekeveri magával az élettel, mert mást soha nem 
látott, az életet is eldobja magától.
Egy kultúra halála
Végeztek kutatásokat arra vonatkozóan, 
hogy az emberi érzések arckifejezései tanult dolgok, vagy egész fajunkra
 jellemzőek. Ennek során megkerestek izolált, a civilizációval szinte 
semmi kapcsolatot nem tartó törzseket is, és fényképeket mutattak nekik.
 Az arckifejezéseket mind értelmezni tudták, de sokkal érzékenyebben 
hatottak rájuk a képek. Amikor egy erős dühöt mutató arc képét rakták 
egy törzsi ember elé, az illető egészen kikészült. Remegett, 
verejtékezett, kapkodta a fejét. Teljesen szokatlan és ijesztő volt 
számára ez a kép. De sokkal kisebb apróságokat is észrevettek, például 
sok képnél beszámoltak arról, hogy szomorú rajta az ember, olyanokon is,
 amelyekkel a készítőknek egyáltalán nem ez volt a szándékuk.
E. Richard Sorenson antropológus egy 
törzsi népnél tartózkodva látta, amint a felnőttek a babák és gyermekek 
fürdetésénél és törölgetésénél a nemi szerveiknél is elidőztek. A saját 
nyugati nevelése hatására reflexből elfordította a fejét. Később azok a 
törzsi emberek, akik ekkor ott voltak mellette, már nem csinálták 
ugyanezt, amikor ő jelen volt. Ekkor döbbent rá, hogy a jelenlétét nem 
tudja pusztán megfigyelői szerepre korlátozni. Egyetlen fejmozdulattal 
mutatta ki nemtetszését, de az ottaniak még erre is ösztönösen úgy 
reagáltak, hogy ne okozzanak kényelmetlenségérzést még egy idegennek se.
Ez a két példa segíthet megérteni azt a 
kulturális összeomlást, amelynek Sorenson később szemtanúja volt egy 
Andamán-szigeteki törzsnél. A civilizáció nem indított ellenük 
vadászatot, mint az oly sok helyen megtörtént, de az érzékenységükből 
adódóan, a puszta kapcsolatba kerülés is elég volt a katasztrófához. 
Korábban számukra elképzelhetetlen dolgokat tapasztaltak meg az idegenek
 által: önzést, ellenségeskedést, hazugságot, dühöt. Olyan 
feszültségeket vettek át, amelyek hatására a korábban működő „kollektív 
tudat” megbomlott. Hirtelen mindenki álmatlanná vált, éjszakánként is 
idegesen járkáltak, egyre fokozódtak a veszekedések és verekedések is 
kezdődtek. És mikor egy hét után a nagy vihar elült, a korábban 
összhangban élő szomszédok már haragosok maradtak.
A még lényegében „érintetlennek” 
nevezhető törzsek felkeresése pont ezért is ütközik nehéz akadályokba. 
Az ő területeiket általában olyan emberek veszik körül, akik a 
természetes nyugalmukat már elvesztették, de a „civilizált” hatalmi 
struktúrákat és törvényrendszereket még nem tették magukévá. Ezek így 
veszélyes, gyakran háborús zónák.
Ugyanez rávilágít arra is, hogy miért 
nem szolgálna megoldással, ha a társadalmunkban valaki 
„varázslatszerűen” visszanyerné természetes emberi érzékenységét. 
Valószínűleg gyors úton pszichiátriára kerülne (amit én is megjártam), 
mert a mi világunkban a „túlérzékenység” egy betegségnek tűnik.
Az eddigiekből már láthatjuk, hogy annak
 a következményei, hogy elfeledtük az elvárások ösztönös „nyelvét”, 
messze túlmutatnak azon, hogy gyermekeinket akaratlanul is balesetekre 
indíthatjuk. Azonban meg kell vizsgálnunk, hogy hogyan lehet az, hogy 
lényegében minden egyes felnövekvő gyermekkel is elfeledtetjük ugyanezt.
Az értelem, valamint a szabály- és 
szokásrendszerek, amelyek jekánáknál a vágyaik, érzelmeik és a teljes 
életük jó szolgái voltak, nálunk uralkodókká váltak. És rossz, tudatlan 
uralkodókká, mert nem bírják pótolni a sokkal ősibb ösztöneinket, sőt 
még harcolniuk is kell ellene. Ezt a harcot tanítjuk gyermekeinknek, 
amint újra és újra ütköző kéréseket adunk nekik a szavak és az gyermek 
által észlelt elvárások szintjén.
Munka
A jekánáknak nem létezett olyan szavuk, 
amely megfelelne a mi „munka” fogalmunknak. Voltak szavaik a különböző 
tevékenységekre, de nem volt egy gyűjtőfogalom, amely a szükségből vagy 
kényszerből végzett tevékenységeket fedte le.
Naponta kétszer is el kellett menniük 
vízért, mert egyszerre legfeljebb csak két tökben hoztak. A folyóhoz 
vezető út lejtős, köves, és gyakran csúszós volt. Bár az indiánok 
láthatóan könnyedén jártak a nehéz terepen is, Jean eleinte csodálkozva 
nézte, hogy egy ilyen alapvető létszükséglet kielégítésére miért nem 
találtak egyszerűbb módszert. Ezen utak során azonban a nők vitték 
magukkal a gyermekeiket is, és gyakran a folyóban is megfürödtek. 
Valószínűleg fel se merült bennük, hogy a vízhordást ennél hatékonyabbá 
kellene tenni. Ha a vízhez jutás fizikai részét “fejlesztették” volna, 
azzal közben a társasági jólétük szerzett volna egy kis csorbát. Ahol 
most a civilizáció tart: szorozd be ezt millióval.
Amikor egy nagyobb feladatot kellett 
közösen elvégezniük, például egy kunyhó tetejét befedni vastag 
levelekkel, ebből is egyfajta társasági ünnepet csináltak. Áthívták a 
szomszéd falu férfiait, és előkerült az erjesztett maniókalé, az alkohol
 által is tompítva a monoton munka unalmát, és tetőfedés közben 
beszélgettek, viccelődtek. Nem mindenki dolgozott egyszerre, volt, hogy 
épp sokan megpihentek, és így csak néhány ember volt fenn, máskor meg 
majdnem mindenki. Mindenkinek teljes szabadsága volt döntenie a saját 
munkája üteméről, és senki nem kapott emiatt semmi jutalmat vagy 
büntetést.
Jean a nagyobb ünnepeken látta az egész 
törzset, férfiakat, nőket és gyermeket egyaránt lerészegedni. Ekkor is 
megtartották vidám kedvüket, senkiből nem tört elő egy elfojtott 
agresszió.
Még egy sztori a munkáról: egy jekána nő
 fia a mexikói édesapjával nőtt fel Mexikóban. Felnőtt korában 
felkereste a törzset, és úgy döntött, ott marad. Kapott egy kunyhót, de a
 kertészkedéshez nem volt kedve. Gyakran játszott a szomszédok 
gyermekeivel, és feleségül vett egy indián nőt, de a vadászaton kívül az
 indián felnőtt tevékenységek közül mást nem kedvelt meg. Később a 
halászatra is rákapott, de még mindig főként a szomszédja látta el 
élelemmel. Öt év után azonban kérte a szomszédját, hogy segítsen neki 
egy kert kialakításában, és tanítsa meg gondozni azt. A szomszéd 
nevetett magában, hogy a férfi ezek szerint mindvégig dolgozni akart, 
csak maga se tudta ezt. A mi munka-fogalmunkkal és szokásainkkal tényleg
 kineveljük az emberekből a munkára, egy közösség tevékenységében való 
részvételre vonatkozó ösztönös vágyat.
Betegség és halál
Arról már volt szó, hogy a jekánáknál a 
gyerekek kisebb sérüléseit a felnőttek nem nézték sajnálkozva. Nagyobb 
betegségek esetén is ugyanez történt. A beteget hagyták pihenni, de nem 
látták el a szükségesnél semmivel több támogatással se. Amennyiben 
ölelésre volt szüksége, a házastársa, vagy a szülei ott voltak mellette 
(és emlékezzünk arra, hogy akinek meghaltak a szülei, az örökbefogadása 
által lettek új támogatói). Egyébként családtagok a gyógyítóval együtt a
 betegtől távol csináltak rituálékat, énekeltek, a mi fogalmaink szerint
 lényegében imádkoztak. Így a beteg érezhette, hogy bíznak a 
gyógyulásában, és nyugodtan pihenhetett. A családtagok pedig érezhették,
 hogy megtesznek minden szükségeset, és ha a beteg meghalt, nem 
keletkezhetett bűntudatuk.
A halál az emberi élet természetes 
része. Egy olyan közösségben, ahol minden életszakaszban járó emberek 
állandóan jelen vannak, az életet egy nagyobb perspektívában képes látni
 mindenki. Itt nyilvánvaló, hogy nincs „legjobb” életszakasz: mindnek 
megvan a saját feladata és saját örömei. A gyermekek nevetése, és az 
öregek nyugodt mosolya, mind az élet rendje.
Azonban nálunk már csecsemőkortól kezdve
 egy megfoghatatlan űr keletkezik a felnövekvő emberek lelkében. A 
helyénvalóság érzetét a jelenben nehezen találjuk, így kivetítjük a 
múltra vagy a jövőre. A gyermek arról ábrándozik, hogy ha felnő, akkor 
végre megtalálhatja a helyét, és erős, határozott és boldog lesz. Talán 
már ifjúkorban is nosztalgikusan tekint vissza a gyermekkorára, amikor 
még az apró örömök is annyira nagy hatással voltak rá, de most még 
szakmát kell választania és rengeteget tanulnia, hogy végre igazán 
beilleszkedhessen a társadalomba. A családalapítás és a munkába lépés 
után a gondjai azonban nem oldódnak meg. Középkorúan rádöbben, hogy 
talán már az élete fele elment, de valami még mindig hiányzik. A 
rengeteg teendője mellett azonban nincs ideje mindezt pontosabban 
megérteni, így hát várja a nyugdíjas aranyéveket, amikor végre igazán a 
családjával és barátaival lehet. De a társadalmunkban oly sok 
nyugdíjasnak nincs egyéb lehetősége, mint kóborolni az üres házában, és 
leinnia magát a kocsmában, miközben felesége a kórházban rákban 
haldoklik.
Talán sokan már korábban is beletörődnek
 abba, hogy egy lehetetlen álmot kergettek. „Ilyen az élet” – mondják. 
„Nem is lehetne másképp, pontosan úgy, ahogy minden csecsemő bömböl. 
Talán már ők is tudják, hogy a földi élet, amelyre megszülettek, egy 
siralomvölgy.” Az ilyen mértékű elkeseredés természetesen nem általános,
 de mégis, a kultúránkban, irodalmunkban gyakran megtalálható.
Pótlékok
A legtöbben azonban mindig keresünk 
tovább, de leginkább csak pótlékokat találunk. Láthattuk, ahogy a 
jekánáknál nem vált külön a „munka” valamint a szórakozás, társasági 
élet, sport és játék. A mi munkáinkban ezzel szemben a hatékonyság és a 
teljesítménykényszer a meghatározóak. Így az embereknek a 
kikapcsolódásra más lehetőségeket kell találniuk. A tehetősebbeknek egy 
ilyen játék a golf. Ha a golfra is a munka-szabályaink vonatkoznának, 
rendkívül értelmetlennek tűnne az ütőkkel való bajlódás. Ha az a cél, 
hogy a labdát a lyukba juttassuk, miért nem visszük egyszerűen oda? Vagy
 még inkább, szerkesztenénk egy gépet a feladatra, hogy mi kényelmesen 
dőlhessünk hátra.
A szórakozáshoz azonban időre van 
szükségünk, időnk pedig nincs, ha mind elveszi a munka. Így autókat és 
mosógépeket és megannyi más szerkezetet készítettünk, amelyekkel időt 
takaríthatunk meg. De hogy lehet az, hogy az utóbbi évtizedekben 
robbanásszerűen nőtt mindezen időmegtakarító-gépek száma, és mégis egyre
 több embernek egyre kevesebb „ideje van”? Talán kevesen gondolunk bele,
 hogy mindezen időmegtakarító-gépek előállítása, és az ehhez szükséges 
teljes ipari-gazdasági rendszer működtetése rengeteg munkába, energiába,
 időbe kerül (mellesleg a környezetünket is tönkrevágjuk vele). Minden 
jel arra mutat, hogy itt egy csapdába kerültünk: az 
időmegtakarító-gépeket gyártó teljes rendszer fenntartása több időnkbe 
kerül, mint amennyit megtakarítunk velük. Azonban ebből a csapdából 
mindaddig nem tudunk kiszállni, amíg a „munka” jelenlegi fogalmában 
gondolkodunk.
Az igazi együtt dolgozás helyett tehát 
megteremtettük a sportot és a hobbikat, hogy részben visszanyerjük a 
közös haladás és az örömmel végzett alkotás élményét. A lelkünkben lévő 
űrt leginkább tárgyakkal próbáljuk betölteni. Már a gyermekeinket is 
elárasztjuk játékokkal, amelyekről azt gondoljuk, „kellenek nekik”. A 
kislányok, akik a jekánáknál már igazi babákkal játszottak, nálunk 
játékbabákat kapnak. A fiúk játékpisztolyokat, és játékautókat, mintha 
ezzel készítenénk fel őket az „igazi életre”.
Bár Jean nem ír róla, de sok természeti 
népnél a felnőttkorba lépésnek rituális keretei vannak. Nem ritkán egy 
veszélyes és fájdalmas feladatot kell az ifjaknak végrehajtaniuk, és sok
 helyütt ezt nem mindenki éli túl. Azonban ez is egy olyan szokás lehet,
 amely által a fiatal egy végső meggyőződést szerezhet arról, hogy 
megbíznak benne, és befogadják.
Nálunk is sok fiatalban ég a vágy, hogy 
egy veszélyes terepen bizonyítson. Talán ezért is létezik a 
katona-romantika, hogy a harcmezőn valaki hősi tetteket hajthat végre, 
és elnyerheti nemzete megbecsülését. Azonban a modern háborúk e téren 
igen súlyos csalódást okoznak. Az amerikai vietnámi veteránok közül 
többen lettek utólag öngyilkosok, mint ahány amerikai katona meghalt 
Vietnámban.
A meghitt szeretkezés pótléka lehet a 
szexuális kalandhajhászás, vagy akár a nemi erőszak. A biztonságérzeté, 
amit a jekána csecsemők az anyjuk mellett megtapasztalhatnak, miközben 
kinn villámlik, ami egyébként ijesztő lenne: a hullámvasút vagy a 
horrorfilmek. A karban hordozásé: az autók. A saját helyességünk és 
elfogadottságunk érzetéé: a kényszeres bizonyítani akarás vagy 
exhibicionizmus. A nyugalomé, vagy épp energikusságé: a különböző 
legális és illegális drogok. Mivel azonban ezek mind pótlékok, így a 
teljes, kimondatlanul vágyott érzést nem képesek megadni. Így függőséget
 okozhatnak, mindig egyre több és több kell belőlük, mert sosem 
érezhetjük elégnek.
A bölcs szülőnek, aki tudja mi a jó 
nekünk, pótlékai lehetnek az egyházak vagy egyéb társadalmi intézmények,
 vagy akár politikusok is. Sokan idealizálnak egy vagy több vezetőt, és 
várják, hogy ő majd végre megteremti az igazi, vágyott 
életkörülményeket.
A jóvátétel lehetősége
Korábbi cikkemben írtam a farkasokról, 
hogy az alfa-elmélet (ami szerint egy domináns pár vezeti a falkát, és a
 többiek rendszeresen küzdenek a domináns pozícióért) teljesen hibás, 
mivel rabságban tartott, egymással rokoni kapcsolatban nem álló farkasok
 megfigyelésén alapul, nem az igazi farkascsaládokén. A megfigyelők 
azonban azt a tanulságot vonták le, hogy a farkasok egy veszedelmes, 
agresszív faj, akiket a legjobb rácsok közt is tartani. Egy másik faj 
természetes viselkedését is legalább ennyire félreismertük: a 
sajátunkét.
Az eddigiek alapján talán úgy tűnhet, 
hogy már túl messzire tévedtünk eredeti természetünktől, hogy azt 
akárcsak részben helyre lehessen állítani. De nem szabad elfeledkeznünk 
arról, hogy minden gyermek „tiszta lappal” születik, és emberként 
hatalmas képességünk van a tanulásra.
Jean, miután megírta a könyvét, rengeteg
 kérdést kapott. Sok szülőt meghatott, és elindított egy babacipelési 
„mozgalmat”. Sokan féltek attól, hogy a babával aludva esetleg álmukban 
agyonnyomják. Jean azt válaszolta, hogy hacsak a szülő nem részeg, az 
ember ösztönösen figyel még alvás közben is, hogy ne okozzon kárt. De 
volt, aki azt kérdezte, hogy mit tehet hétéves gyermekéért, aki sokat 
nyugtalankodik, és az iskolában is sok problémája van, mivel őt már nem 
cipelgetheti, hogy bepótolja az elveszett első félévet. Jean itt is azt 
tanácsolta, hogy a szülők aludjanak együtt egy darabig a gyerekkel. Az 
első két hét a nő beszámolója szerint borzalmas volt, a gyerek folyton 
mozgolódott, és gyakran keresztbe fordult az ágyon, és így neki és 
férjének kapaszkodnia kellett az ágy szélébe. Mindkét szülő fáradt volt 
ezek miatt egész nap. Azonban kitartottak, és a gyerek álma egyre 
nyugodtabb lett. Végül három hónap után a fiú visszatért saját ágyába, 
de bármikor visszakéredzkedhetett a szülei mellé is, ha akart. Eközben a
 fiú iskolai magatartásproblémái megszűntek, és összességében is 
boldogabb lett.
Jean pszichoterapeuta munkájában is 
felhasználta tapasztalata tanulságait. Volt egy férfi, aki járt a 
pszichodráma csoportjába. Állandó káromkodásokkal „díszítette” a 
beszédét, sokat ivott és láncdohányos volt, és gyakran barátságtalan 
„természetű”. Ez a férfi gyermekkorában végignézte, ahogy az apja egy 
vascsővel agyonverte az anyját, és két férfit, akit vele egy ágyban 
talált. Későbbi rosszalkodásaira a környezetéből egy csomóan mondták, 
hogy nem meglepő, amit művel, ő is csak olyan, mint az apja. A 
pszichodráma csoportban előkészítették neki a terepet, hogy eljátszhassa
 apja tettét. Egy nő és két férfi az áldozatok szerepét vették magukra, 
és egy habszivacs rúdra ráírták, hogy „vascső”, és ezt adták a férfi 
kezébe. Bement a szobába, és felemelte a csövet, hogy lesújtson, de 
ekkor sírással vegyes nevetésben tört ki, és lekuporodott a földre. 
Halkan suttogta: „Én mégsem vagyok olyan, mint az apám. Én nem akarom 
megölni őket.” Ezen katarzis után a viselkedése hatalmasat változott. 
Szinte egy pillanat alatt leszokott a káromkodásról, ivásról, 
dohányzásról egyaránt. Egy nagyon mély szinten felfogta, hogy a korábbi 
gondozóitól átvett önértékelése volt a hibás, és nem ő maga.
Sokunknak, akiket nem ért ilyen 
meghatározó trauma, csak sok apró szemrehányás, nehezebb megszabadulnunk
 egy csapásra az önbizalomhiányunktól és bizalmatlanságunktól. Azonban 
egy támogató környezetben messze nem lehetetlen, mert ahova 
visszatérhetünk, az a természetes emberi állapotunk, amelyről 
bármennyire is azt gondoljuk, hogy mélyre temetődött bennünk, valójában 
mindig ott van a felszín alatt.
Társadalmunk jövője
Kétségkívül nagyon nehéz helyzetben 
vagyunk mi, a civilizáció emberei. Az olajalapú ipari gazdaság akár egy 
évtizeden belül összeomolhat, ha nem veszünk vissza a tempóból. És 
igazából minél hamarabb következne be ez az összeomlás, annál több erdő,
 talaj, ivóvíz maradna az utánunk jövőknek, amelyek jelenleg mind 
rohamosan fogyatkoznak, és annál kevesebb széndioxid a légkörben, mérgek
 és szemét mindenütt, amelyek jelenleg mind csak gyülekeznek.
Azonban nem úgy haladunk „jó úton” 
önmagunk kipusztítása felé, hogy közben ezt az egészet nagyon élveznénk.
 Derrick Jensen ezt úgy fogalmazta meg, hogy a kultúránkat egy halálvágy
 hajtja, bár én ennél óvatosabb szavakat használnék. A kérdés, amit 
korábbi cikkeimben is feltettem: miközben egyre inkább a képünkbe ordít,
 hogy a jelenlegi életmódunk rohamosan közelgő korlátokba ütközik, és 
eddigi pusztításaink következményei is egyre halmozódnak előttünk, miért
 nem motivál minket ez igazán a cselekvésre? A legfőbb ok talán az, hogy
 ezt a világot, ezt az életmódot, ezt a civilizációt – nem is igazán akarjuk megmenteni. Könnyen lehet, hogy valahol mélyen úgy érezzük: nem méltó arra, hogy megmentsük.
Emellett környezeti pusztításainkat is 
gyakran magával az emberi természettel magyarázzuk: nem tehetünk róla, 
hogy ezt tesszük, mert ilyenek vagyunk: önzőek, kapzsik, szűklátókörűek.
 Rossz gyerekek módjára garázdálkodunk a világban, és szinte már várjuk,
 hogy Természet Anya jól fenékbe billentsen minket.
A megbolydult civilizációnkban két 
emberi ösztön szemben áll egymással: a nyugalomra, stabilitásra, a 
megszokottra vágyás ösztöne azzal, hogy a jelen körülményeink valahogy 
sose elégítenek ki igazán, így mindig egyre csak rohanni akarunk előre. 
Ezt a belső ellentétet a kultúránk által elénk rakott értelmezési 
keretek közt nem tudjuk feloldani.
A jekánáktól láthattuk, hogy egy igazi 
emberi közösség, tiszta és egészséges környezet, ételek és víz, és az, 
hogy nincsenek külső nyomás alatt, bőven elegendőek egy boldog és 
tartalmas emberi élethez. A jelenlegi civilizációnk mindezen paraméterek
 szerint gyászos csődöt mond, akármennyit is beszélünk a „fejlődésről”, 
akármennyit számolgatjuk a pénzünket. Ideje letennünk az álmainkról, 
hogy egyszer majd a csillagokban járunk, ha a Földön se tudunk rendesen.
 Amint a válságjelek egyre gyülekeznek, erősödnek a bűnbakkeresés, 
ellenségeskedés, gyűlölködés hangjai. Ideje minden erőnkkel harcolni ez 
ellen, az emberségesség hangjaival.
Úgy tapasztalom, hogy amiről beszélek és
 írok, azt egy bizonyos szinten nagyon sokan átérzik. Csak nagyon nehéz 
önmagunk előtt is bevallanunk, hogy mennyire vakok voltunk. „A császár 
meztelen!” – kiáltott fel a fiú Andersen meséjében. A felismerés, amit 
addig is mindenki látott, csak nem merte bevallani, futótűzszerűen 
terjedt el a tömegben. És talán pont ebben rejlik a kiút a csapdánkból, 
bármennyire is mélynek tűnik: nem vagyunk egyedül.
Modern törzsek
Ezt a cikkemet felnőtteknek írtam, és 
logikus úton próbáltam bemutatni, hogy a túl sok logika és elmélet és 
mindenben a hatékonyság keresése: nagyon megárthat. Vágyaink és 
ösztöneink nem csupán valami „irracionális” dolgok, hanem megfelelően 
értelmezve, sőt, az értelmünket uralkodó helyett szolga szerepben 
használva, egy igazibb emberi élet iránymutatói lehetnek. A gyermekeknek
 mindehhez nincs is szükségük logikai magyarázatra, elég, ha 
megváltoztatjuk körülöttük az elvárások légkörét, és hagyjuk 
kibontakozni őket.
Nem tudok teljes receptet adni a 
szívünkhöz való visszatéréshez, és egy igazibb közösség és életmód 
kialakításához. A jekánáktól sokat tanulhattunk emberi természetünkről, 
de életmódjukat nem tudjuk egy az egyben lemásolni, attól már nagyon 
eltérőek a körülményeink. Azonban úgy vélem, mindig van lehetőség a 
tanulságokat beépíteni az életünkbe, amivel megtehetjük az első 
lépéseket egy hosszú úton, aminek senki se láthatja a végét.
Ez egyedül azonban nem megy. Sokat kell 
tanulnunk, míg megerősítjük a bizalmunkat egymás, és önmagunk iránt, de 
ez csak közösen lehetséges. Ezen írásommal remélem sikerül közös 
alapokat teremtenem nagyon különböző sorsú, helyzetű és életkorú emberek
 közt is. Ha téged meghatott az üzenetem, továbbküldheted az 
ismerőseidnek, vagy fogalmazd meg a sajátod. Persze mindezt nem lehet 
senkire se ráerőltetni, ekkor a bizalom alapjai hiányoznának. Azonban, 
ami rád hatott, biztos fog másra is. Ha megszólítod az embereket, 
megtalálhatod azokat, akiket érdekel egy mélyebb emberi közösség. 
Sajnos, mivel annyira nincs erre példa a világunkban, nehéz röviden 
elmagyarázni, hogy mit is jelenthetne ez. Nekem is már több mint hatezer
 szavamba került, pedig mindvégig törekedtem a lényegre.
Ha megvan egy kis csapatod, az első 
lépés az lehet, hogy összeültök beszélgetni. Megoszthatjátok egymással, 
hogy miért is vagytok itt, hol tartotok az életetekben, és hogy éreztek 
az életetekkel kapcsolatban igazán. Fontos azonban, hogy a találkozók 
jellege ne csak egy kis lelki támaszkeresés legyen, amely segítségével 
mindent ugyanúgy folytathattok, mint eddig, (példának lásd a cikk elején
 említett álmatlan gyermekek szüleinek körét) hanem egy kapu arra, hogy 
idővel képesek legyetek igazi életközösséget alkotni.
Sok gyász elé is nézünk. Szenvedő 
világunkban őrült dolognak tűnhet megpróbálni érzékenyebbé válni, 
ahelyett, hogy tovább keményítenénk a szívünket. Mégis ezt kell tennünk,
 ha érdekel minket gyermekeink jövője. Érezhetünk bűntudatot is amiatt, 
hogy korábbi vakságunkkal esetleg mekkora károkat okoztunk. Azonban meg 
kell értenünk, hogy nincsen olyan, hogy igazi bűnös. Akik 
kegyetlenségeket követnek el, azoknál jól ismert, hogy kivétel nélkül 
őket is mind megalázták korábban. Félresiklott gyermeknevelési 
módszereink pontosan ugyanilyen mintát követnek. Itt nincsenek bűnösök, 
csak áldozatok áldozatai ameddig a szem ellát.
Tennivalóban nincs hiány. Fura, hogy 
amikor meggyötört világunkban annyi feladatunk lehetne, 
„munkanélküliségről” beszélünk. De ez csak azt mutatja, a jelenlegi 
pénzrendszerünk ember- és életellenes. A globalizált ipari gazdaság 
rengeteg jel alapján fenntarthatatlan. De talán egy igazibb életet 
keresve szívesen ki is szállunk az időmegtakarító-gépeket gyártó 
mókuskerékből. Helyette újratanulhatunk elfeledett kézműves 
mesterségeket, amiket élvezünk is, főként mivel a közösségünknek 
készítünk dolgokat, nem egy cégnek vagy a főnökünknek.
Ugyanígy fenntarthatatlan a modern 
mezőgazdaság is. Nem csak a gépek miatt, amelyekhez az üzemanyag fogytán
 van, hanem mert a monokultúrás gazdálkodás egyfajta folyamatos 
„háborút” követel meg: a sok egymás melletti egyforma növényen különösen
 könnyen terjedhetnek „kártevők”, így folyamatos mérgezésükre van 
szükség. Van egy kertészkedési irányzat, amely a természetes ökológiai 
folyamatokból tanulva próbál olyan megoldásokat nyújtani, amely 
feleslegessé teszi ezt a hadviselést, ez a legismertebb nevén: 
permakultúra. Mérsékelt égövben például erdőkerteteket hozhatunk létre, 
ahol fák, cserjék, és lágyszárú növények a természetes erdők mintájára 
egymás alatt élnek, és sok táplálékot adnak. A sokféle növény különböző 
tápanyagokat vesz fel és ad le a gyökereivel, így a talaj kimerülése nem
 fenyeget. Vannak olyan „gyomnövények”, amelyek a szagukkal bizonyos 
rovarokat taszítanak, őket is barátként fogadhatjuk. Ásásra egy ilyen 
kertben nincs lehetőség, de szükség se, a munkát elvégzik a gyökerek és a
 giliszták. Egy kis tavat is kialakíthatunk, hogy odavonzzuk a békákat, 
akik szintén sok növényevő rovart elkapnak.
Talán egy kicsit túl messzire is 
tévedtem, mert mindez városi körülmények közt nem megvalósítható, mégis 
muszáj ennyire előre tekintenünk. A kertgazdálkodással egy ember négynek
 is kényelmesen megtermeli az ennivalót, de nem sokkal többnek. Mivel az
 üzemanyag hiányában az élelmiszer hatalmas mennyiségű szállítgatása is 
lehetetlenné válhat, társadalmunk hatalmas mértékű átrendeződésére van 
szükség, és lehetőleg minél hamarabb, hogy elkerüljük a katasztrofális 
éhínségeket.
Nem az a célom, hogy mindent részletesen
 kifejtsek, inkább csak felvillantom, hogy az emberi élet minden igazán 
fontos területén találhatunk szelíd alternatívát, ha keresünk (bár 
például szelíd autó valószínűleg nem lehetséges, hacsak a lovaskocsit 
nem tekintjük annak). Ami a permakultúrának is az egyik alapelve, hogy 
aprócska változtatásokkal kísérletezzünk, és megfigyeljük, hogy mely 
növények érzik magukat jól a terepen, ahelyett, hogy az akaratunkat 
mindenáron rá akarnánk kényszeríteni a földre, a közösségeinkben is 
hasonlóan működhet. Valószínűleg nem tudjuk megtalálni azonnal a működő 
utakat, de nem szabad feladnunk.
Alakuló közösségünkből nem érdemes 
kihagynunk a gyermekeket és az öregeket se. Tőlük nagyon sokat 
tanulhatunk. A gyermekektől az élet ösztönös örömét, és amint a 
gyermekekkel egy közösségként foglalkozunk, szelíden felügyelve rájuk, 
ez összességében rengeteg időt felszabadít, ahogy annyi minden más is, 
amikor megosztjuk egymással a dolgainkat. Az öregektől hallhatunk a 
régebbi, még kevésbé rohanó időkről, mert az ő életük során 
megtapasztalt változások tényleg hatalmasak voltak. Depressziós vagy 
nehéz sorsú emberek befogadásával is sokat tanulhatunk az életről, az ő 
hiányérzetük helyes értelmezése rávilágíthat saját betemetett vágyainkra
 is. Talán pont azok közül sokan, akik nehezen tudnak beilleszkedni a 
társadalomba, érzik a legjobban egy tisztább út lehetőségét, és készek 
is tenni érte, hacsak megadjuk nekik a lehetőséget.
A sok sürgető teendő mellett persze 
óvatosságra is szükségünk van. Nem kezdhetünk el feltétel nélkül bízni 
bárkiben, csak miután tényleg megismertük egymást. A jelenlegi hatalmi 
struktúrák mellett nehéznek tűnhet a változtatás, meg kell találnunk a 
fokozatos lépéseket. Egy városi támogató közösségben például kiléphetnek
 a munkahelyükről azok, akik úgy érzik, hogy értelmetlen vagy pusztító 
munkát végeznek a jelenlegi rendszeren belül (erre rengeteg példa van). 
Ők elkezdhetnek a közösségért élni, és a rengeteg tanulandó dolog közül 
választhatnak egy szívükhöz közel állót.
Az által, hogy megtanulunk egymás felé 
pozitív elvárásokat sugározni, igazán összefogunk saját magunk és 
gyermekeink jövőjéért, és felelősségteljesen gondozzuk a tájat, amin 
élünk, egyre erősödhet mindannyiunkban a boldogság, az értelmesség és az
 összetartozás érzete.
[Másfél év távlatából: 
természetesen az írásom sok-sok kiegészítésre szorul, mint minden írás. 
Az Élet kontextusában érdemes értelmezni. Ha a figyelmes tapasztalataid 
ellentmondásba kerülnek bármilyen elvvel vagy elmélettel (amit csak 
valakitől hallottál vagy valahol olvastál, még ha gyakran is), ne rakd 
félre a tapasztalataidat. A legfontosabb dolgokat nem szavakból lehet 
megtanulni, csak ha figyelsz. A dolog szépsége az, hogy nem lehet 
leírni, hogyan érdemes 
figyelni. Azt magadnak kell kitapasztalgatnod. A hozzáállás és a 
tapasztalat állandóan hatnak egymásra, ami képes körforgásokat 
kialakítani, ez bizony lehet kellemes és kellemetlen is. Nincs általános
 szabály, figyelni kell. Ha hatott rád az írásom (hosszú drótokon 
keringő jelek által), nézz ki blagom főoldalára is! Szép életet kívánok!]
Források (könyvek, cikkek):
Jean Liedloff: The Continuum Concept (magyarul: Az elveszett boldogság nyomában, Kétezeregy Kiadó, 2008)
David Abram: Spell of the Sensuous
ed. Theodore Roszak, Mary E. Gomes, Allen D. Kanner: Ecopsychology – Restoring the Earth, Healing the Mind
Joanna Macy, Molly Young Brown: Coming Back to Life – Practices to Reconnect Our Lives, Our World
R. D. Laing: The Politics of Experience (magyarul: Az élmény politikája, Könyvfakasztó Kiadó, 2007)
Feldmár András: A tudatállapotok szivárványa/Feldmár mesél/Szégyen és Szeretet
E. Richard Sorenson: Preconquest Consciousness (Tribal Epistemologies: Essays in the Philosophy of Anthropology)
Derrick Jensen, Aric McBay: What We Leave Behind
Daniel Quinn: Beyond Civilization
Joseph L. Zornado: Inventing the Child
Írta:  András 
Írta:  
 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése